Wednesday, October 2, 2013

Solat Adalah Tiang Agama

Seperti biasa hari ini dimulai dengan menghadap sang pencipta yaitu Allah SWT. Menjalani kewajiban solat 5 waktu harus mempunyai komitmen. Jadikanlah solat itu kebutuhan bukan beban. Maka اِنْشَآءَاللّه kita akan ikhlas dalam menjalaninya. Apabila telah terbiasa dengan solat, maka kalian akan merasa ada sesuatu yang kurang ketika tidak solat.


Solat adalah tiang agama. Barang siapa yang mendirikan solat maka dia telah mendirikan agamanya. Dan sebaliknya, apabila dia meninggalkan solat berarti dia telah menghancurkan agamanya. Itulah kata-kata yang selalu ku ingat dari guru ngajiku.

Rukun islam ada 5 itu ibarat jari tangan kita. Ibu jari atau jempol adalah membaca dua kalimat syahadat, telunjuk ibarat mendirikan solat, jari tengah berpuasa dibulan ramadhan, jari manis membayar zakat fitrah, dan yang terakhir kelingking adalah naik haji jika mampu.

Contohnya apabila tangan kita akan memegang kayu. Bisakah hanya jari tengah dan jari manis saja?? Tentunya tidak bisa. Namun apabila jempol dan telunjuk pasti akan kuat . Dalam solat pasti ada syahadat. Tapi bukan berarti hanya melakukan dua rukun islam itu sudah cukup.  Lebih baik apabila kita dapat menggenggam kayu itu semua dengan menjalankan 5 rukun islam. Dan اِنْشَآءَاللّه dapat menjadi seorang muslim sejati.

Artikel ini hanya sebagai gambaran saja. Apabila kurang bisa dicerna dengan baik, penulis meminta maaf kepada para pembaca blog ini. Semua yang baik datangnya dari Allah SWT dan yang salah dari diri penulis pribadi. Mohon dibukakan pintu maaf seluas-luasnya. Sekian artikel ini, semoga bisa menjadi gambaran yang baik untuk kita semua.

Ditulis oleh
Antoni Clianto
Judul: Solat Adalah Tiang Agama; Ditulis oleh ACL Toni; Rating Blog: 5 dari 5

0 komentar:

Post a Comment

DILARANG MEMBERIKAN LINK HIDUP DI BADAN KOMENTAR